Το 1ο Νηπιαγωγείο βγαίνει για μάθημα στη φύση

erasmus

_____________________________________________

LogoIKYEU flag-Erasmus vect POS

 

ΤΟ 1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΟΥΛΑΣ ΒΓΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ

Erasmus+ /KA1 ? Κινητικότητα / 2015-1-ΕL01-KA101-013567

Βασιλική Αναγνώστου (MSc) ?

Θέμις ? Μελίνα Γαροφαλάκη ?

Άννα Μυκονιάτη

Περίληψη:Για το σχολικό έτος 2015-2016 οι εκπαιδευτικοί του 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας σχεδίασαν και υλοποίησαν το ευρωπαικό project με τίτλο «Το 1ο Νηπιαγωγείο Βούλας βγαίνει για μάθημα στη φύση», κρίνοντας απαραίτητη τη διεύρυνση της επαφής, που έχει σε καθημερινή βάση, η εκπαιδευτική ομάδα με τη φύση, μέσω της οποίας θα αναπτυχθεί η δημιουργικότητα, θα βελτιωθεί η υγεία των εκπαιδευτικών, των μαθητών, αλλά και των οικογενειών τους, που η συνεχιζόμενη οικονομική και κοινωνική κρίση έχει καταβάλλει ψυχολογικά και σωματικά. Η εκπόνηση του project αυτού βασίστηκε στη θεωρητική και πρακτική γνώση που προέκυψε από συμμετοχή εκπαιδευτικού του σχολείου μας σε σεμινάριο στην Ισλανδία με θέμα «Outdoorartsandcrafts» που διοργανώθηκε από τον ευρωπαϊκό φορέα CursusIceland, ο οποίος εξειδικεύεται στη διδασκαλία στο φυσικό περιβάλλον και την ένταξη φυσικών υλικών στην εκπαιδευτική διαδικασία.Η διδακτική ομάδα αναζήτησε εναλλακτικές πρακτικές, που δεν απαιτούν ακριβό εξοπλισμό για να ενσωματωθούν στο καθημερινό πρόγραμμα, αλλά αξιοποιούν φυσικούς πόρους. Η αξιοποίηση των καλών καιρικών συνθηκών του ελληνικού κλίματος, των φυσικών υλικών από τους χώρους πρασίνου και την παράκτια ζώνη της Βούλας, της περιοχής στην οποία βρίσκεται ο οργανισμός μας, καθώς και η αξιοποίηση εθελοντικής προσφοράς εργασίας και αρωγής από τις οικογένειες των μαθητών μας που μαστίζονται σε αρκετά μεγάλο ποσοστό από την ανεργία, δίνουν νέα κίνητρα για μάθηση, δράση και χαρά.Με τους μαθητές οργανώθηκαν διδασκαλίες στη φύση, δραστηριότητες με θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο, εικαστικές δημιουργίες στον αύλειο χώρο του σχολείου μας και το φυσικό περιβάλλον της πόλης μας. Επιπλέον στα πλαίσια του project συνεργαστήκαμε με το 6ο Νηπιαγωγείο Βούλας και το Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης θέλοντας να διευρύνουμε τις δράσεις μας και να εντάξουμε σ? αυτές περισσότερους εκπαιδευτικούς και μαθητές.

Λέξεις κλειδιά: Erasmus+, 1ο Νηπιαγωγείο Βούλας, περιβαλλοντικό πρόγραμμα, φύση

Εισαγωγή

Η διδακτική ομάδα του νηπιαγωγείου για τη σχολική χρονιά 2015- 2016, συνεχίζοντας την ενεργή συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, επέλεξε την υλοποίηση του project με τίτλο «Το 1ο Νηπιαγωγείο Βούλας βγαίνει για μάθημα στη φύση» στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+, καθώς κρίνει ότι στη δύσκολη σημερινή ελληνική οικονομική συγκυρία είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί ένα project, που μέσα από την επαφή με τη φύση, θα προάγει την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, τη βελτίωση της υγείας και της φυσικής κατάστασης, και θα προσφέρει ψυχική ανάταση στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, αλλά και τις οικογένειες τους, τους οποίους η συνεχιζόμενη κρίση έχει καταβάλλει ψυχολογικά και σωματικά.

Η εκπόνηση του project αυτού βασίστηκε στη θεωρητική και πρακτική γνώση που προέκυψε από συμμετοχή εκπαιδευτικού του οργανισμού μας σε σεμινάριο με θέμα «Outdoorartsandcrafts» που διοργανώθηκε από τον ευρωπαϊκό φορέα CursusIceland, ο οποίος εξειδικεύεται στη διδασκαλία στο φυσικό περιβάλλον και την ένταξη φυσικών υλικών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έτσι το προσωπικό του σχολείου μας ήρθε σε επαφή με καλές πρακτικές, που αφορούν τη διδασκαλία στον ανοιχτό αέρα και στο φυσικό περιβάλλον και ήδη εφαρμόζονται σε εκπαιδευτικά συστήματα της Βόρειας Ευρώπης.

Για την υλοποίηση του project χρησιμοποιήθηκε η ομαδοσυνεργατική και παιδοκεντρική μέθοδος διδασκαλίας, μέσω των οποίων οι μαθητές βρίσκονται στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και εργάζονται σε ομάδες.

Το project είχε διάρκεια 12 μηνών, χρόνος επαρκής για την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του και τη σωστή διάχυση της αποκτηθείσας γνώσης,

  1. Σκοπός ? Στόχοι

Γενικότερος σκοπός του προγράμματός μας ήταν η συστηματική επαφή των παιδιών με τη φύση μέσα από οργανωμένες δράσεις στο ανοιχτό εξωτερικό περιβάλλον? με τον ουρανό για στέγη είτε στη φύση, είτε στην πόλη.

Η διδακτική ομάδα στοχεύει στην αναζήτηση εναλλακτικών πρακτικών, που δεν απαιτούν ακριβό εξοπλισμό για να ενσωματωθούν στο καθημερινό πρόγραμμα, αλλά αξιοποιούν φυσικούς πόρους. Η αξιοποίηση των καλών καιρικών συνθηκών του ελληνικού κλίματος, των φυσικών υλικών από τους χώρους πρασίνου και την παράκτια ζώνη της Βούλας, της περιοχής στην οποία βρίσκεται ο οργανισμός μας, καθώς και η αξιοποίηση εθελοντικής προσφοράς εργασίας και αρωγής από τις οικογένειες των μαθητών μας που μαστίζονται σε αρκετά μεγάλο ποσοστό από την ανεργία, δίνουν νέα κίνητρα για μάθηση, δράση και χαρά. Επιπλέον στους στόχους του project είναι η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών των σημερινών Eλλήνων μαθητών, που παρουσιάζουν συχνά φαινόμενα παχυσαρκίας και άλλα προβλήματα υγείας, λόγω της υπερβολικής καθιστικής ζωής.  

Για την επίτευξη αυτών των στόχων αποκτήθηκαν καινοτόμες ιδέες και δράσεις από την ενεργή συμμετοχή στην επιμόρφωση, ιδέες που εμπλούτισαν το πρόγραμμα σπουδών του οργανισμού μας και έδωσαν νέα ώθηση για μάθηση και δημιουργία.

Πέρα από την κύρια δραστηριότητα συμμετοχής στην επιμόρφωση με θέμα «Outdoorartsandcrafts«, οργανώθηκαν συναντήσεις με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του νηπιαγωγείου, τη Σχολική Σύμβουλο Προσχολικής Αγωγής της 54ης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής, την Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, τις εκπαιδευτικούς του 6ου Νηπιαγωγείου Βούλας και του Νηπιαγωγείου Διλόφου Βάρης, καθώς και άλλους φορείς της τοπικής κοινωνίας με τους οποίους συνεργαστήκαμε σε όλη τη διάρκεια του project. Με τους μαθητές οργανώθηκαν διδασκαλίες στη φύση, δραστηριότητες με θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο, εικαστικές δημιουργίες στον αύλειο χώρο του σχολείου μας και το φυσικό περιβάλλον της πόλης μας. Συγκεκριμένα :

  1. Δραστηριότητες

Μάθημα στην αυλή μας

Μαθηματικά :

  • Ομαδική απεικόνιση σχημάτων με φύλλα φθινοπωρινά στον τάπητα της αυλής
  • Ποσότητες πολλά ? λίγα, ανισότητες με καρπούς
  • Αριθμοί με οικοδομικό υλικό
  • Κουτσό ? μετράμε μέχρι το οκτώ
  • Προσθέσεις ? αφαιρέσεις με φυσικά υλικά
  • Αρίθμηση με κομμάτια φρούτων για να παρασκευάσουμε ατομικά φρουτοσουβλάκια

Γλώσσα:

  • Αφήγηση παραμυθιών σε διάφορες γωνιές του κήπου μας
  • Σύνδεση μύθων με τα δέντρα της αυλής μας, π.χ. Παραμύθι για την ελιά κάτω από το δέντρο της ελιάς
  • Γραφική αναπαράσταση διαφορετικών γραμμάτων με φυσικά υλικά στον τάπητα
  • Γραφή της φράσης «Ήρθε η Άνοιξη» με πεσμένα φύλλα βουκαμβίλιας
  • Προφορική περιγραφή έργων του Μουσείου Παιδικής Τέχνης (Χρήση σχετικής μουσειοσκευής) στο υπαίθριο μουσείο φωτογραφίας που στήθηκε στην αυλή

Φυσικές επιστήμες:

  • Παρατήρηση φυσικού περιβάλλοντος ? Ήχοι, μυρωδιές, υφές
  • Έρευνα και καταγραφή συμπερασμάτων
  • Σπορά σιταριού στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο του κήπου μας, παρατήρηση της ανάπτυξης του και της εξέλιξης του από πράσινο σε κίτρινο, θερισμός
  • Πειράματα για τον αέρα, παρατήρηση της δύναμης του αέρα στα παιχνίδια με τις αυτοσχέδιες σαΐτες, λειτουργία ανεμοδείκτη
  • Πειράματα με το νερό σε λεκάνες διάσπαρτες στην αυλή, παρατήρηση ιδιοτήτων νερού, τήξη και πήξη του νερού με καινοτόμα ιδέα: Παγώσαμε νερό, που είχαμε προηγουμένως χρωματίσει σε μεγάλα δοχεία, και φτιάξαμε στην αυλή μας χρωματιστό γλυπτό πάγου

Φυσική αγωγή:

  • Διεξαγωγή αγώνων: μπάσκετ, τρέξιμο, σκυταλοδρομία
  • Ομαδικά παραδοσιακά παιχνίδια
  • Γαϊτανάκι στις απόκριες
  • Κινητικά παιχνίδια με υλικό φυσικής αγωγής (κώνοι, τούβλα, στεφάνια)

Δημιουργία και έκφραση: Μουσική, θέατρο, Εικαστικά

  • Τραγούδια και μουσικοκινητικά παιχνίδια με τη συνοδεία μουσικών οργάνων (συνεργασία με γονέα μουσικό που έπαιζε φλάουτο και μεταλλόφωνο)
  • Θεατρικό παιχνίδι σε διάφορες γωνιές του κήπου
  • Συμβολικό παιχνίδι στο ειδικά διαμορφωμένο θαμνόσπιτο, στο οποίο φτιάξαμε χρωματιστή πόρτα και παράθυρο από φυσική κάνναβη (υλικό που χρησιμοποιούν οι υδραυλικοί)
  • Χειροτεχνίες με θησαυρούς του κήπου (κολάζ με φύλλα και κομμάτια φλοιού δέντρων, καδράκια με άνθη και καρπούς, ομαδικό στεφάνι με φύλλα από τη δάφνη της αυλής)
  • Ομαδικό γλυπτό με χρωματιστά κομμάτια πάγου
  • Ζωγραφική με διαφορετικές τεχνικές στη σκιά των δέντρων μας
  • Παρατήρηση των διαφορετικών εποχών και ταυτόχρονη εικαστική απεικόνισή τους
  • Ομαδική τρισδιάστατη φιγούρα «η κυρά του Φθινοπώρου» με φθινοπωρινά φυσικά υλικά
  • Θεατρική παράσταση «Ο σπόρος της ειρήνης» με οικολογικό και φιλειρηνικό περιεχόμενο
  • Έκθεση ατομικών αφισών με ζωγραφιές από διάφορες δράσεις και εξορμήσεις για τα μαθήματά μας στη φύση
  1. Εξορμήσεις στις ζώνες πρασίνου και στην παράκτια περιοχή του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης

Εξόρμηση στους κήπους της παραλίας της Βούλας (20-11-2015). Κινητικά παιχνίδια στον κήπο, αφήγηση παραδοσιακού παραμυθιού, συλλογή θησαυρών της φύσης στο «σακούλι του φυσιοδίφη» του κάθε παιδιού.

Εξόρμηση στο Ναό Απόλλωνος Ζωστήρος στην παραλία του Αστέρα στη Βουλιαγμένη (15-1-2016). Παρατήρηση του Ναού, αναπαράσταση αρχαίου ελληνικού μύθου «Ο Ερμής και ο Απόλλωνας» με ανάλογη ενδυμασία και μουσική υπόκρουση αρχαίας λύρας που φέραμε από το Νηπιαγωγείο. Παιχνίδι διελκυστίνδας (τράβηγμα σκοινιού από δύο αντίπαλες ομάδες) στην παραλία.

Εξόρμηση στα γλυπτά της ακτής Βουλιαγμένης (26-2-2016). Παρατήρηση και αναπαράσταση των γλυπτών που είναι διάσπαρτα στους κήπους της ακτής. Κινητικά παιχνίδια με τούλια και κορδέλες.

Εξόρμηση στα ψηφιδωτά στην πλατεία Δόγκα στη Βούλα (6-4-2016). Παρατήρηση και ερμηνεία των επιδαπέδιων ψηφιδωτών. Ατομική εικαστική απεικόνισή τους σε χαρτί.

  1. Συνεργασία με άλλα Νηπιαγωγεία

Επίσκεψη στο Νηπιαγωγείο Διλόφου Βάρης που γειτνιάζει με δάσος (11-5-2016). «Λύκε- Λύκε είσαι εδώ;» ομαδικό παιχνίδι με όλα τα παιδιά και των δύο Νηπιαγωγείων. Δραματοποίηση του παραμυθιού «Ο ψεύτης βοσκός» με μαντήλια και καπέλα για όλα τα παιδιά.

Επίσκεψη του 6ου Νηπιαγωγείου Βούλας στην αυλή του σχολείου μας (22-4-2016). Ομαδικό τραγούδι «Τα κάλαντα του Λαζάρου» και ανταλλαγή στεφανιών

  1. Επισκέψεις προσώπων στο σχολείο

Επίσκεψη γονέα, κατασκευή και πέταγμα χαρταετού στην αυλή

Επίσκεψη γονέα-εικαστικού, αναμείξεις χρωμάτων και εικαστικές δημιουργίες στον κήπο

Επίσκεψη γονέα-μουσικού, μουσικοκινητικά παιχνίδια με τη συνοδεία φλάουτου και μεταλλόφωνου

Eπίσκεψη γονέα, όργωμα και σπορά σιταριού στον λαχανόκηπό μας

  1. Αξιολόγηση του project

Τα παιδιά μετά από κάθε δραστηριότητα στη φύση αποτύπωναν τη δραστηριότητα σε μεγάλο ατομικό χαρτί το οποίο στο τέλος πλαστικοποιήσαμε και μοιράσαμε σαν αφίσα αναμνηστική του προγράμματος.

Η συμμετοχή στο πρόγραμμα έδωσε μεγάλη χαρά στις νηπιαγωγούς και τα παιδιά, μιας και διάνθισε το ημερήσιο πρόγραμμα με δράσεις σε υπαίθριους χώρους και μας έδωσε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με τη φύση.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε φοιτήτριες του ΤΕΑΠΗ που έκαναν στο σχολείο μας πρακτική άσκηση, στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων, στο σύνολο των γονέων του Νηπιαγωγείου, στη Σχολική Σύμβουλο, σε ημερίδα στο Δημαρχείο Κορωπίου για το σύνολο των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής Ανατ. Αττικής και από παντού απέσπασε πολύ θετικά σχόλια.

Υπήρχε άψογη συνεργασία με τους γονείς, τους συναδέλφους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και την επιτροπή παιδείας του δήμου Βάρης-Βούλας ?Βουλιαγμένης. Ο πρόεδρος της επιτροπής παιδείας του δήμου, εμπνευσμένος από το πρόγραμμα Erasmus+ που υλοποιήσαμε, προχωράει στην αναδιαμόρφωση παλιάς παιδικής χαράς σε χώρο μάθησης για σχολικές δραστηριότητες στο φυσικό περιβάλλον.

Ο αντίκτυπος του project ήταν σημαντικός, καθώς η γνώση νέων παιδαγωγικών μεθόδων ενεργοποίησε τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, ενέπνευσε δημιουργικά και εμψύχωσε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Μακροπρόθεσμα συμβάλλει στην αλλαγή στάσεων που βελτιώνουν το εκπαιδευτικό πλαίσιο διδασκαλίας και την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, ενώ ταυτόχρονα προάγει την υγεία της ομάδας.

Τέλος μέσα από το σχέδιο αυτό το Nηπιαγωγείο μας θα συνεχίσει να επιδιώκει διαρκή βελτίωση και αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου με ευρωπαϊκή διάσταση, καθώς και ενεργή συμμετοχή σε στρατηγικές συμπράξεις με ευρωπαϊκούς φορείς, συμπράξεις που έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον και διευρύνουν τους πνευματικούς ορίζοντες όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣΑΝΑΦΟΡΕΣ

Beames S., Higgins P., Nicol R., (2012) Learning Outside the Classroom ? Theory and Guidelines for Practice, Oxon: Routledge

Eustice V., Heald C., Outdoor Play, Warwickshire: Scholastic Publications.

Godfrey S., (1992), Environmental Activities, Warwickshire: Scholastic Publications.

Ross A., (1998), Environmental Studies, Warwickshire: Scholastic Publications

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

www.cursusiceland.com,

www.laboratoriodelcittadino.org,

www.paysage-patrimoine.eu 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *