Ένας μαραθωνοδρόμος στην αυλή μας!
Με αφορμή τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, αναφορικά με τη θεματική ενότητα "Ζω καλύτερα - Ευ ζην", Υγεία: Διατροφή - Αυτομέριμνα και συγκεκριμένα για το εργαστήριο με θέμα "Η άσκηση είναι υγεία", υποδεχθήκαμε με χαρά στο νηπιαγωγείο μας μαραθωνοδρόμο, μπαμπά μαθήτριάς μας. Ως δεινός μαραθωνοδρόμος μας παρουσίασε το άθλημα, μας έδειξε τον εξοπλισμό του και τα μετάλλιά του και απάντησε στις ερωτήσεις που του έθεσαν οι μικροί μαθητές.
Στη συνέχεια, στην αυλή του σχολείου μας, κάναμε αγώνες δρόμου και όλοι παρέλαβαν το βραβείο συμμετοχής!
Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας 1ου ΝΓ Βούλας
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας
|
2024-2025
1ο Νηπιαγωγείο Βούλας |
|
ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Έδρα του Σχολείου |
Παγκάλου και Γράμμου 16673, Βούλα |
Τηλέφωνο και Fax: |
210 8954639 |
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. |
Ιστοσελίδα: www. 1nip-voulas.att.sch.gr |
Προϊσταμένη Σχολικής Μονάδας |
Βασιλική Αναγνώστου |
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων |
Μαρία Αδαμοπούλου |
Εκπρόσωπος Δήμου ΒΒΒ |
Παντελής Βασιλακόπουλος |
Περιεχόμενα
Εισαγωγή..................................................................................................................................4
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας .................................................................................5
Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας .................................... 6
1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση -Λειτουργία του Σχολείου …......7
I. Διδακτικό ωράριο………………………………………………………………………………………….…………………..7
II. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου ....................................................................................8
ΙII. Φοίτηση .............................................................................................................................. 8
IV. Διάλειμμα ........................................................................................................................... 8
V. Σχολικό πρόγραμμα ............................................................................................................. 8
VI.Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο σχολείο ...............................................10
VII. Άλλα θέματα .....................................................................................................................10
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός έλεγχος ................................................11
3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού………………………………………….12
4. Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες ...............................................................13
5. Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων/ Κηδεμόνων ...................13
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας.......................13
II. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων ..........14
IΙΙ. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ...............................................................................14
IV. Σχολικό Συμβούλιο ...………………………...…………………………………………………………………..14
V.Η σημασία της συνέργειας όλων..……………………..…………………………………………………..…14
6. Ποιότητα του σχολικού χώρου - Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους ........................................................................................................................15
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών ………………………..……………………………………………………..15
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του ..........................................................................................................................................17
Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας
Εισαγωγή
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (ΥΑ 109697/ΓΔ4/Φ.Ε.Κ. 5387/τ. β ́/26-09-2024) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες). Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν. 4692/2020 & ΥΑ 109697/ΓΔ4/Φ.Ε.Κ. 5387/τ. β ́/26-09-2024) επιδιώκει να προσδιορίσει το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του σχολείου αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο συμβάλλοντας στην πληρέστερη ενημέρωση και την καλύτερη λειτουργία και συνεργασία όλων των παραγόντων της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών, διεύθυνσης, γονέων), στην απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών καλλιεργώντας δεξιότητες, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η περιβαλλοντική συνείδηση, και στην εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας Βασιλικής Αναγνώστου, στο Σύλλογο Διδασκόντων που αποτελείται από τη Θέμιδα Γαροφαλάκη, τη Χριστίνα Παυλάκη, την Άννα Χάλαρη, τη Βασιλική Λιάνα, την Ελένη Μπουρμπάκη, την Παρασκευή Βλάχου και την Σταυρούλα Κουμαριανού (Αρ. Πράξης 13η/17-10-2024), και με τη συμμετοχή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Μαρίας Αδαμοπούλου και Χριστίνας Ελευθερίας Περιβολάρη, και με εκπροσώπους του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης τον Παντελή Βασιλακόπουλο και τη Μαίρη Κανέλλου (Αρ. Πράξης 2η- 17-10-24). Εγκρίνεται από την Σύμβουλο Εκπαίδευσης Π.Ε. 60, 2ης θέσης Ανατολικής Αττικής Χριστίνα Παπαγιαννίδου, που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του νηπιαγωγείου, καθώς και από τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής Κωνσταντίνο Παπαχρήστο.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών/τριών, των γονέων και κηδεμόνων.
Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Ταυτότητα και όραμα του σχολείου μας
Το 1ο Νηπιαγωγείο Βούλας είναι ένας δραστήριος σχολικός οργανισμός προσχολικής εκπαίδευσης ανοιχτός στην τοπική, εθνική και ευρωπαϊκή κοινότητα. Το σχολείο μας επιδιώκει την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας με τις οικογένειες των μαθητών και μαθητριών μας, την τοπική κοινωνία, τα άλλα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της περιφέρειάς μας, μουσεία, βιβλιοθήκες και άλλους πολιτιστικούς φορείς, εκπαιδευτικούς και σχολικές κοινότητες από διάφορα μέρη της Ευρώπης και όχι μόνο. Το όραμα του νηπιαγωγείου μας είναι να αποτελούμε ένα σχολείο διάδρασης και έμπνευσης, που προσφέρει υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό έργο στους μαθητές και τις μαθήτριες μας.
Καινοτόμες δράσεις του νηπιαγωγείου μας
Το σχολείο μας έχει μακρόχρονη και σημαντική εμπειρία σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα και δράσεις :
2005-06 Ετήσιο Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (Γ’ ΕΠΕΑΕΚ)
2006 Πρόγραμμα ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο
(Γ’ ΕΠΕΑΕΚ)
2007 Συμμετοχή σε προπαρασκευαστική ομάδα εργασίας στην Ιταλία για πρόγραμμα Comenius
2008-2009 SocratesComeniusKeyActionsΣυμμετοχή σε Δίκτυο Εκπαιδευτικών Οργανισμών Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Βέλγιο, Ρουμανία, Πορτογαλία και Ελλάδα.
2008-2010 Συμμετοχή σε ComeniusΣτρατηγική Σύμπραξη μεταξύ σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από Ιταλία, Ρουμανία και Ελλάδα.
2011 Συμμετοχή σε Comeniusσεμινάριο Ενδοϋπηρεσιακής Κατάρτισης στη Γαλλία
2015-2016 Οργάνωση και συντονισμός ΚΑ! Εrasmus+ ετήσιου προγράμματος με επιμόρφωση στην Ισλανδία
2016 Συμμετοχή σε Διεθνές Συνέδριο Εκπαιδευτικών θεμάτων στο Βέλγιο
2017-2019 Οργάνωση και συντονισμός Erasmus+ Στρατηγικής Σύμπραξης σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από Γαλλία, Ρουμανία, Εσθονία, Ιταλία και Ελλάδα
2019-2021 Συμμετοχή σε Erasmus+ Στρατηγικής Σύμπραξης σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από Λιθουανία, Ρουμανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Τουρκία, Βουλγαρία και Ελλάδα
2021-2022 Συμμετοχή στη Σχολική Σύμπραξη μικρής κλίμακας Erasmus + σχολείων από Ρουμανία, Λιθουανία και Ελλάδα
2023-2024 Συντονισμός Σχεδίου με πολλούς δικαιούχους Erasmus+ με Τσεχία, Ρουμανία, Ισπανία και Ελλάδα
2021 Διαπίστευση Erasmus+ για τη χρονική περίοδο 2021-2027
2022 Διαπιστευμένο σχέδιο Μαθησιακής κινητικότητας ατόμων Βασικής δράσης 1 ΚΑ1 Erasmus+ στον τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης με θέμα “STEMστο Νηπιαγωγείο”
2023 Διαπιστευμένο Σχέδιο Μαθησιακής κινητικότητας ατόμων Βασικής δράσης 1 ΚΑ1 Erasmus+ στον τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης με θέμα “Ανακαλύπτουμε τη γνώση παίζοντας στην αυλή”
2024 Διαπιστευμένο Σχέδιο Μαθησιακής κινητικότητας ατόμων Βασικής δράσης 1 ΚΑ1 Erasmus+ στον τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης με θέμα «Η καινοτομία στο νηπιαγωγείο μας»
Επιπρόσθετα κάθε χρόνο οργανώνονται Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών θεμάτων σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.
Το σχολείο μας συνεργάζεται στενά με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων της σχολικής μονάδας, καθώς και με φορείς της τοπικής κοινότητας. Λαμβάνει μέρος σε τοπικούς και εθνικούς μαθητικούς διαγωνισμούς, συνέδρια και επιμορφωτικά σεμινάρια. Επίσης τακτικά δανείζεται μουσειοσκευές ανάλογα με τις θεματικές ενότητες του σχολικού προγράμματος από διάφορα Μουσεία όπως: το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μουσείο Ακρόπολης, Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή και άλλα. Το νηπιαγωγείο μας είναι πάντα ανοιχτό στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία, διατηρεί ιστολόγιο και ιστοσελίδα την οποία ενημερώνει τακτικά, και επιπλέον παρουσιάζει επιλεκτικές δράσεις στα κοινωνικά δίκτυα.
Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. Ταυτόχρονα οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν αντιμετωπίζονται από τα μέλη της σχολικής κοινότητας ως προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών.
Βασικοί στόχοι του Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο αναπτύσσοντας δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.
Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Κανονισμού του Νηπιαγωγείου, επιδιώκεται:
$1· Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
$1· Να αναπτύσσεται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
$1· Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
$1· Να δημιουργείται πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία.
1. Προσέλευση – παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση – Λειτουργία του Σχολείου
I. Διδακτικό ωράριο
Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Με συνεδρίαση και σύνταξη Πρακτικού Συλλόγου Διδασκόντων ορίζονται οι επιμέρους αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού προσωπικού. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου μας.
Το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:
Υποχρεωτικό πρόγραμμα
o Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.
o Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00
Ολοήμερο πρόγραμμα
o Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.
o Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.
Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν πραγματοποιείται καθώς δεν συγκεντρώθηκε ο απαιτούμενος αριθμός αιτήσεων.
Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των νηπίων/προνηπίων που φοιτούν πρώτη φορά, δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017 όπως τροποποιήθηκε κ ισχύει με το Άρθρο 23 Νόμος 4559/2018). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων για την οποία ενημερώνεται ο Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).
Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών
Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Υποδοχή στο Νηπιαγωγείο είναι 07:45 έως 08:00. Από την πανδημία και έπειτα καθιερώθηκε η προσέλευση και η αποχώρηση των δύο τμημάτων να γίνονται από διαφορετικές πύλες για την αποφυγή συνωστισμού και συγχρωτισμού. Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του νηπιαγωγείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου.
Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).
Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στις εισόδους του Σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.
Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.
II. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου
Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο εκπαιδευτικών θεμάτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής.
Για τα συστεγαζόμενα νηπιαγωγεία ισχύουν οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
ΙΙΙ. Φοίτηση
Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τις εκπαιδευτικούς της τάξης, οι οποίες καταγράφουν τις καθημερινές απουσίες και από τη Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘΑ. Η ελλιπής φοίτηση και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδο των μαθητών/μαθητριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους.
IV. Διάλειμμα
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα και όπως ορίζουν τα νέα μέτρα πρόληψης από την πανδημία.
Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.
Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.
Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου.
V. Σχολικό πρόγραμμα
Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση.
Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα. Η συνεργασία μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.
Η Προϊσταμένη
$1· Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.
$1· Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.
$1· Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
$1· Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.
$1· Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι εκπαιδευτικοί
$1· Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.
$1· Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.
$1· Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
$1· Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.
$1· Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
$1· Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
$1· Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
$1· Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
$1· Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.
$1· Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.
$1· Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.
VI. Καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο
Η εξωστρέφεια του σχολείου προς την ευρύτερη κοινότητα αποτελεί κατευθυντήρια γραμμή προς την οργάνωση ποικίλων δραστηριοτήτων σε διαφορετικούς χώρους και με ανθρώπους με ποικίλα πεδία γνώσεων και ενδιαφερόντων. Με αυτή την οπτική το σχολείο, κατά την περίοδο πριν την πανδημία Covid-19, υλοποίησε σειρά εκπαιδευτικών επισκέψεων σε μουσειακούς χώρους όπου τα παιδιά συμμετείχαν σε εκπαιδευτικά προγράμματα σχεδιασμένα από το προσωπικό του μουσείου ή του νηπιαγωγείου. Άλλες φορές οι επισκέψεις πραγματοποιούνταν σε σημεία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της περιοχής προκειμένου να καλλιεργηθούν στάσεις φροντίδας και αγάπης προς τη φύση. Επίσης το σχολείο θέλοντας να αξιοποιήσει τις εξειδικευμένες γνώσεις γονέων συχνά τους καλούσε να κάνουν σύντομες παρουσιάσεις στη σχολική ομάδα. Προσκλήσεις απηύθυνε επιπλέον σε ανθρώπους από τον χώρο των τεχνών και των επιστημών υλοποιώντας αντίστοιχα εικαστικά δρώμενα, πειράματα και ποικίλες εμπειρίες βιωματικής μάθησης στον εσωτερικό και στον αύλειο σχολικό χώρο. Κατά την περίοδο της πανδημίας αξιοποιήθηκαν στο έπακρο τα δανειζόμενα εκπαιδευτικά υλικά -μουσειοσκευές- δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να προσεγγίζουν ποικίλα μουσειακά αντικείμενα.
Η σύνδεση του νηπιαγωγείου με τους γονείς υποστηρίζεται όλα τα χρόνια με πολλούς τρόπους ώστε οι γονείς να μπορούν να παρακολουθούν, να συνεισφέρουν και να εμπλουτίζουν τη σχολική ζωή των παιδιών τους. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς οι νηπιαγωγοί παρουσιάζουν στην αίθουσα εκδηλώσεων μια σειρά από διαφάνειες power point με στιγμιότυπα από το καθημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα. Φροντίζουν να εκθέτουν ανά τακτά διαστήματα έργα των μαθητών στη γωνιά Erasmus που βρίσκεται στο κιόσκι της αυλής ώστε να τα καμαρώνουν οι γονείς κατά την αποχώρηση των παιδιών από το σχολείο. Κοινοποιούν στους γονείς οι διάφορες δράσεις που υλοποιεί το νηπιαγωγείο ώστε να συμμετέχουν και εκείνοι ενεργά και να συνδράμουν στην αποστολή του. Τέτοιες δράσεις είναι:
• η συγκέντρωση οργανικών υπολειμμάτων σε σκεύη που διαχειρίζεται το νηπιαγωγείο για τον κομποστοποιητή στην αυλή
• το φύτεμα στο λαχανόκηπο
• η λειτουργία της ανταλλακτικής βιβλιοθήκης για μικρούς και μεγάλους
• η εξασφάλιση συνοδών στις εκπαιδευτικές επισκέψεις
• η χρήση γιλέκων ασφαλείας στους μαθητές/-τριες, στους εκπαιδευτικούς και στους συνοδούς κατά τις εκπαιδευτικές εξόδους από την σχολική μονάδα, για την επιπρόσθετη προστασία τους
VII. Άλλα θέματα
Εμβολιασμός μαθητών/μαθητριών
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας ή άλλο στοιχείο από το οποίο αποδεικνύεται ότι έγιναν τα προβλεπόμενα εμβόλια.
Προετοιμασία γεύματος-Γεύμα
Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.
2. Συμπεριφορά μαθητών/τριών – Παιδαγωγικός Έλεγχος
Οι μαθητές/μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας:
Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία. Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.
Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου. Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παρακάτω βήματα:
Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά.
Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.
Απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών.
Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
Γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών μας
- Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
- Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
- Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
- Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους - θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης - τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.
Παιδαγωγικός έλεγχος
Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια, τον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.
Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.
Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.
3. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
Βασική επιδίωξή μας είναι το Σχολείο μας να έχει όλες τις δυνατότητες ώστε να διαπαιδαγωγήσει τους μαθητές για τους τρόπους με τους οποίους θα προστατεύουν αποτελεσματικά τον εαυτό τους από τις βίαιες συμπεριφορές των άλλων και θα συμμετέχουν στην αναζήτηση της ειρηνικής επίλυσης διαφορών και στην αποτροπή βίαιων συμπεριφορών που λαμβάνουν χώρα σε ποικίλα περιβάλλοντα της ζωής τους.
Για τα θέματα Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού λαμβάνεται υπόψη το θεσμικό πλαίσιο που περιλαμβάνει: Νομοθεσία, Κανονιστικές Αποφάσεις, Εγκύκλιοι: stopbullying.gov.gr τον ορισμό της ενδοσχολικής βίας Άρθρο 4 : NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5029 και είναι σε λειτουργία η ειδική ψηφιακή πλατφόρμα για υποβολή καταγγελιών (https://stop-bullying.gov.gr/).
Υπεύθυνους αποδέκτες αναφορών και Ομάδες Δράσης για τη διαχείριση, αντιμετώπιση
και πρόληψη ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού» σε επίπεδο σχολικής μονάδας σύμφωνα με το άρθρο 2 ΦΕΚ 2404Β’/22-04-2024 ορίζονται η Προϊσταμένη Βασιλική Αναγνώστου και η εκπαιδευτικός Χριστίνα Παυλάκη.
Λαμβάνοντας υπόψη το θεσμικό πλαίσιο για την Ε.ΒΙ.Ε., ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεργάζεται και συντονίζει τις ενέργειές της με τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών των τμημάτων της σχολικής μονάδας για τον σχεδιασμό, προγραμματισμό και υλοποίηση των αντίστοιχων εκπαιδευτικών δράσεων, προγραμμάτων, ανοικτών εκδηλώσεων, συναντήσεων με γονείς με έμφαση στην αναγνώριση πρώιμης εμφάνισής του φαινομένου για έγκαιρη αντιμετώπισή του αναγνωρίζοντας έμπρακτα την αξία της πρόληψης και της πρώιμης παρέμβασης.
Επίσης, ενθαρρύνεται και υποστηρίζεται η συνεργασία με τους γονείς ώστε κάθε θέμα
που απασχολεί τους γονείς να αντιμετωπίζεται πρώτιστα σε επίπεδο σχολείου (συνάντηση με τη δασκάλα της τάξης και την προϊστάμενη) με σκοπό την από κοινού διαχείριση και αντιμετώπιση των όποιων δυσκολιών ή άλλων σχετικών ζητημάτων προκύψουν.
Οι υπεύθυνοι ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού (άρθρο 3, ΦΕΚ 2404Β’/22-04-2024) :α) λειτουργούν ως σημείο αναφοράς, ενημέρωσης και υποστήριξης των μελών
της εκπαιδευτικής κοινότητας για θέματα και περιστατικά ενδοσχολικής βίας και
εκφοβισμού, β) υλοποιούν εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα, συναντήσεις και
εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης, αποσκοπώντας στην επίλυση διαφορών και στη
διαφύλαξη της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας, γ) επιλαμβάνονται
περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού και βρίσκονται σε άμεση και διαρκή
επικοινωνία με την τετραμελή ομάδα δράσης της αντίστοιχης ΔΙΠΕ και δ) είναι
υπεύθυνοι για τη διαχείριση κρίσεων και την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών
συμπεριφορών που λαμβάνουν χώρα στην σχολική μονάδα
4. Σχολικές εκδηλώσεις – Δραστηριότητες
Ο Σύλλογος Διδασκόντων οργανώνει πλούσιο και πολυποίκιλο πρόγραμμα εκδηλώσεων στο σχολείο, αλλά και επισκέψεων εκτός σχολικής μονάδας. Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται με την αρωγή και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών μας τηρώντας πρωτίστως όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Τα ερεθίσματα που προσφέρονται στα παιδιά από τις εκδηλώσεις/επισκέψεις και η επαφή τους με θέατρα, μουσεία, βιβλιοθήκες και άλλους φορείς συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους.
5. Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων /Κηδεμόνων
Λειτουργούν νέες ψηφιακές υπηρεσίες για γονείς. Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών έχουν τη δυνατότητα έκδοσης Βεβαίωσης Φοίτησης των εξαρτώμενων τέκνων τους μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης https://www.gov.gr/ipiresies/ekpaideuse/eggraphe-seskholeio/attending-school Ψηφιακή Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων Θα ενεργοποιηθεί η δυνατότητα στους γονείς/κηδεμόνες να ενημερώνονται ηλεκτρονικά για τις ανακοινώσεις που αφορούν την σχολική μονάδα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «eParents» (https://eschools.minedu.gov.gr/)
Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας
Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.
Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/την εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.
ΙI. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας Σχολείου και γονέων/κηδεμόνων
Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:
$1· Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
$1· Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
$1· Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
$1· Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.
Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.
Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.. Επίσης, οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου. Τέλος, οι γονείς/κηδεμόνες σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.
III. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων είναι ένας σημαντικός θεσμός, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας και για αυτό είναι σημαντική η συμμετοχή όλων των γονέων/κηδεμόνων. Βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με την Προϊστάμενη, τον Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείου, αλλά και με την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του οικείου Δήμου.
IV. Σχολικό Συμβούλιο
Σύμφωνα με το άρθρο 107 του Νόμου 4823/2021 σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο πρόεδρος είναι η προϊσταμένη της σχολικής μονάδας και συμμετέχουν 3 εκπαιδευτικοί από τον Σύλλογο Διδασκόντων, 1 εκπρόσωπος από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων και 2 εκπρόσωποι του οικείου Δήμου. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συνεργατικά και προτείνει παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του Νηπιαγωγείου.
V. Η σημασία της συνέργειας όλων
Ένα ανοιχτό στην κοινωνία, συνεργατικό και δημοκρατικό σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας − μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Προϊσταμένης, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης − προκειμένου να επιτύχει στην αποστολή του.
6: Ποιότητα του σχολικού χώρου - Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους
Σχολικοί χώροι
Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Τεράστια συμβολή σε αυτό έχει και η υπεύθυνη καθαριότητας του Νηπιαγωγείου.
Ως προς τη διαδικασία αντιμετώπισης φθορών που προκαλούνται από μαθητές/τριες, σε περίπτωση που ο/η μαθητής/τρια ή ο κηδεμόνας του/της δεν αποκαταστήσει τη ζημιά εντός πέντε ημερών. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ΥΑ 109697/ΓΔ4/Φ.Ε.Κ. 5387/τ. β ́/26-09-2024), η σχολική μονάδα ενημερώνει τον οικείο Δήμο ή τη Σχολική Επιτροπή, που αναλαμβάνει την αποκατάσταση και ζητά την αποζημίωση από τον μαθητή ή τον κηδεμόνα του. Αν δεν καταβληθεί το ποσό, προβλέπεται βεβαίωση οφειλής και είσπραξή της, σύμφωνα με τον νόμο.
Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και
συντηρημένα κτίρια -αίθουσες, εργαστήρια, παραρτήματα, ο αύλειος χώρος διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/τις μαθητή/τριας. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της
ή τον/την ίδιο/ίδια, αν είναι ενήλικος/η (άρθρο 28 του ν. 5056/2023). Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 33 του Ν.5090/2024 δεν επιτρέπεται η διατάραξη της λειτουργίας υπηρεσίας όποιος εισέρχεται σε χώρο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως με φωνασκίες, θόρυβο, ύβρεις ή απειλές κατά του εκπαιδευτικού προσωπικού, εργαζομένων, υπαλλήλων ή μαθητών διαταράσσει τη λειτουργία του.
Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών
Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια με ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον. Οι σχολικές μονάδες, ως λειτουργικοί χώροι φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.
Η απρόβλεπτη ή περιστασιακή κρίση είναι αυτή που συνδέεται ευθέως με την ανάγκη εκπόνησης ενός σχεδίου διαχείρισής της. Τα κρίσιμα συμβάντα χρήζουν έγκαιρων και έγκυρων ενεργειών ανταπόκρισης. Η έγγραφη και οργανωμένη αποτύπωση αυτών, σε επίπεδο σχολικής μονάδας, συνιστά το πρωτόκολλο - σχέδιο διαχείρισης κρίσεων. Τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδίου έγκεινται στη διασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας και της ψυχικής υγείας του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου:
Οι φάσεις του σχεδίου υλοποίησης της διαχείρισης κρίσεων είναι οι εξής:
1. Προσδιορισμός της κρίσης - γεγονότος (π.χ. πλημμύρα, πυρκαγιά).
2. Επίπεδο αντιμετώπισης.
3. Ειδοποίηση - ενημέρωση όσων εμπλέκονται στην αντιμετώπιση της κρίσης.
4. Επιλογή τρόπου και πλαισίου ενημέρωσης των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων, των γονέων και κηδεμόνων.
5. Αξιολόγηση διαχείρισης της κρίσης.
Στην κατεύθυνση αυτή, στη σχολική μας μονάδα δημιουργείται κατά την έναρξη του σχολικού έτους, μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, η οποία αποτελείται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη του νηπιαγωγείου και αναπτύσσεται ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.
Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Η Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.
Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα.
Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.
Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης οι μαθητές-τριες και οι εκπαιδευτικοί εξέρχονται από το κτίριο χρησιμοποιώντας τις πύλες εξόδου όπως ορίζονται από το σχέδιο διαφυγής. Συγκεντρώνονται στον αύλειο χώρο του νηπιαγωγείου και σε απόσταση από το κτίριο. Παραμένουν στο χώρο αυτό για όσο χρονικό διάστημα απαιτείται.
Σχέδιο Διαφυγής 1ου Νηπιαγωγείου Βούλας
Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο
διαφυγής και πραγματοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του έτους. Οι εκπαιδευτικοί έχουν συμφωνήσει στην εκτέλεση συγκεκριμένων βημάτων τα οποία είναι τα εξής: Συνιστούν στους μαθητές να περπατήσουν σε σειρά προς την έξοδο διαφυγής της κάθε τάξης διατηρώντας ψυχραιμία. Η κάθε νηπιαγωγός χρησιμοποιεί την ατομική σφυρίχτρα της για να καθοδηγεί την ομάδα της. Συγκεντρώνει την ομάδα της σε προκαθορισμένο χώρο συγκέντρωσης στην αυλή μακριά από την τοιχοποιία και τις κολώνες της ΔΕΗ. Έχει φροντίσει να έχει μαζί της το κινητό φαρμακείο, το τηλέφωνο και τη λίστα με τα τηλέφωνα των γονέων ώστε να μπορέσει να επικοινωνήσει μαζί τους για να έρθουν να παραλάβουν τα παιδιά.
Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του
Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Όπως κάθε κανονιστικό πλαίσιο έτσι και ο παρόντας κανονισμός αποκτά νόημα κοινότητας όχι ως μια μονομερής επιβολή αλλά όταν γίνει αποδεκτός από όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας για την καλύτερη συνεργασία ανθρώπων που διαμορφώνουν και συν-διαμορφώνονται, ανθρώπων που μαθαίνουν από τον εαυτό τους και από τους άλλους, από παιδαγωγικές και άλλες καταστάσεις, ανθρώπους με διακριτούς ρόλους που υποστηρίζουν και υποστηρίζονται με αμοιβαίο σεβασμό και αναγνώριση στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της σχολικής κοινωνίας.
Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.
Ο παρόν Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει μέχρι την έγκριση νεότερου.
Βούλα, 18 Οκτωβρίου 2024
Η Προϊσταμένη
Βασιλική Αναγνώστου
……………… Εγκρίνεται |
|
Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου (έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου) ………………………………………………………… Ημερομηνία: …………………………………………………. |
Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης ………………………………………………………… Ημερομηνία: …………………………………………………. |
Έγχορδα μουσικά όργανα Συμφωνικής Ορχήστρας στο νηπιαγωγείο μας!
Με μεγάλη χαρά υποδεχθήκαμε τους μουσικούς της Συμφωνικής Ορχήστρας με τα έγχορδα μουσικά τους όργανα στο νηπιαγωγείο μας! Απολαύσαμε υπέροχες μουσικές συνθέσεις κλασικής μουσικής που συνόδευσαν την ιστορία του Βιολίση, γνωρίσαμε το βιολί, τη βιόλα, το βιολοντσέλο και το κοντραμπάσο και μάθαμε για τα διάφορα είδη ρυθμού.Στη συνέχεια, οι μικροί μας μαέστροι έδωσαν το ρυθμό στην ορχήστρα με την μπαγκέτα τους και κάθε παιδί έπαιξε με το αντίστοιχο μουσικό όργανο, που του άρεσε καθώς οι μουσικοί είχαν φέρει τα αντίστοιχα μουσικά όργανα σε διαστάσεις για τους μικρούς μας μαθητές!
Καλή χρονιά!
Για να ξεκινήσει όμορφα η χρονιά μας ανταλλάξαμε ευχές και σπάσαμε ρόδι στην αυλή του νηπιαγωγείου μας!
"Το ρόδι που έσπασε ήταν γεμάτο αστέρια"
Γιώργος Σεφέρης
Γιορτινές ευχές!
Καλά Χριστούγεννα γεμάτα ευτυχισμένες και τρυφερές στιγμές σε όλες τις οικογένειες!!!
Ευτυχισμένο και δημιουργικό το 2024!!!